Šta se proverava i menja tokom velikog servisa?

Koje komponente se proveravaju i menjaju tokom velikog servisa

Šta se proverava i menja tokom velikog servisa? Otkrijte sve ključne komponente i tečnosti koje se pregledaju i zamenjuju kako bi vaše vozilo bilo u optimalnom stanju.

Kada se govori o održavanju automobila, veliki servis je jedan od najvažnijih aspekata koji svaki vlasnik vozila mora da obavi. Tokom velikog servisa, vozilo se temeljno proverava, a mnoge komponente, koje su ključne za dugoročni rad motora i bezbednost vozila, moraju biti proverene i zamene ako je potrebno. Ovaj servis ne samo da pomaže da se produži životni vek automobila, već takođe omogućava i veći nivo sigurnosti na putu.

U ovom članku, fokusiraćemo se na komponente koje se proveravaju i menjaju tokom velikog servisa, detaljno opisujući sve ključne sisteme vozila koji su uključeni u ovaj proces. Kroz ovaj vodič ćemo vam pomoći da shvatite koje delove vašeg automobila treba redovno proveravati, kako bi se osigurao njegov dugotrajan i siguran rad. Članak je namenjen vozačima koji žele da saznaju više o održavanju svog vozila, kao i o tome kako da prepoznaju potencijalne probleme pre nego što postanu ozbiljni.

Saznajte šta se proverava i menja tokom velikog servisa!

Motori i sistemi koji se proveravaju tokom velikog servisa

Prva i osnovna stvar koja se proverava tokom velikog servisa jeste motor. Motor je srce svakog vozila i od njegove efikasnosti zavisi sve. Tokom velikog servisa, motor se temeljno proverava i nekoliko ključnih komponenata može biti zamenjeno ili popravljeno. Evo na šta treba obratiti pažnju:

a) Zamena motornog ulja i filtera

Jedan od osnovnih zadataka velikog servisa je zamena motornog ulja i filtera za ulje. Motorno ulje igra ključnu ulogu u podmazivanju motora i smanjenju trenja između njegovih pokretnih delova. Starenje ulja može dovesti do smanjenja njegove efikasnosti i potencijalnih oštećenja motora. Zbog toga je važno da se motorno ulje redovno menja, obično svakih 10.000 – 15.000 km, ili prema preporukama proizvođača. Filter za ulje takođe treba zameniti, jer prljavo ulje može izazvati taloženje nečistoća koje mogu blokirati sisteme za podmazivanje.

b) Remen distribucije ili lanac distribucije

Remen distribucije ili lanac distribucije je vitalna komponenta koja sinhronizuje rad klipova i ventila u motoru. Ako remen ili lanac distribucije otkaže, može doći do ozbiljnog kvara motora. Proizvođači automobila obično preporučuju zamenu remena distribucije na svakih 60.000 – 100.000 km, zavisno od tipa motora. Tokom velikog servisa, ovo je jedan od ključnih delova koji se proverava i menja.

c) Vodena pumpa

Vodena pumpa je odgovorna za cirkulaciju antifriza kroz motor i sprečavanje njegovog pregrevanja. Ako pumpa počne da curi ili ne funkcioniše pravilno, motor može pregrejati, što može dovesti do ozbiljnih oštećenja. Zbog toga je važno da se tokom velikog servisa proveri stanje vodene pumpe i da se zameni ukoliko je potrebno.

d) Platine i svećice

Platine i svećice se takođe proveravaju i menjaju tokom velikog servisa. Svećice su ključne za paljenje goriva u motoru, a njihov rad direktno utiče na performanse motora. Ako su svećice istrošene ili prljave, motor može loše paliti, što može dovesti do gubitka snage i smanjenja efikasnosti goriva.

e) Guma za zaptivanje ventila

Zaptivanje ventila može biti presudno za sprečavanje curenja kompresije u motoru. Tokom velikog servisa, proverava se stanje zaptivki na ventilima i menja se ukoliko je potrebno, kako bi se osigurala pravilna kompresija i efikasnost motora.

Sistemi za napajanje i gorivo

Šta se menja tokom velikog servisa
Šta se menja tokom velikog servisa

Pored motora, važno je da se tokom velikog servisa obrade i sistemi za napajanje i gorivo. Ovi sistemi omogućavaju pravilno sagorevanje goriva, što je ključno za performanse automobila. Evo šta se proverava i menja u ovom delu:

a) Filter za gorivo

Filter za gorivo je zadužen za čišćenje goriva od nečistoća koje mogu oštetiti motor ili usporiti njegov rad. Ako je filter zapušen, motor može izgubiti snagu, a potrošnja goriva može se povećati. Zbog toga je bitno da se filter za gorivo menja svakih 30.000 do 50.000 km.

b) Pumpa za gorivo

Pumpa za gorivo prevozi gorivo iz rezervoara do motora. Ako pumpa prestane da funkcioniše, motor neće moći da dobije gorivo, što će uzrokovati gašenje ili neuspešno paljenje vozila. Tokom velikog servisa proverava se rad pumpe, a ukoliko je potrebno, menja se.

c) Injektori

Injektori su odgovorni za ubrizgavanje goriva u komoru za sagorevanje. Prljavi ili neispravni injektori mogu smanjiti efikasnost sagorevanja, što utiče na performanse motora i povećava emisiju štetnih gasova. Tokom velikog servisa, injektori se proveravaju i čišćenje je često neophodno.

Sistem za hlađenje

Sistem za hlađenje je od ključne važnosti za održavanje temperature motora na odgovarajućem nivou. Pregravanje motora može dovesti do njegovih ozbiljnih oštećenja. Zbog toga se tokom velikog servisa posebno obraća pažnja na:

a) Antifriz i rashladna tečnost

Antifriz ili rashladna tečnost je ključna za sprečavanje pregrevanja motora. Tokom velikog servisa, nivo antifriza se proverava i, ako je potrebno, doliva ili menja. Takođe, važno je proveriti da li su sve cevi i creva u sistemu za hlađenje u dobrom stanju.

b) Termostat

Termostat reguliše temperaturu motora, omogućavajući da motor funkcioniše u optimalnim uslovima. Ako termostat ne radi kako treba, motor se može pregrevati ili se može zadržavati previše hladan, što može dovesti do loših performansi. Tokom velikog servisa, termostat se proverava i menja ukoliko je potrebno.

c) Radiator

Proverava se stanje radiatora, jer ako dođe do njegovog oštećenja, može doći do ozbiljnih problema sa hlađenjem motora. Prvi znakovi problema sa radiatorom mogu biti curenje tečnosti ili pregrevanje motora, pa je važno da se redovno proverava.

Kočioni sistem

Kočioni sistem je možda i najvažniji sistem za bezbednost vozila. Tokom velikog servisa proveravaju se svi delovi kočionog sistema, kako bi se obezbedila sigurna i efikasna kočenja:

a) Kočioni diskovi i pločice

Kočioni diskovi i pločice su komponente koje se najbrže troše i koje treba redovno proveravati. Zavisno od stila vožnje, ove komponente mogu se istrošiti čak i pre nego što se vozilo koristi za veliku kilometražu. Tokom velikog servisa, proverava se debljina diskova i pločica, a ako su previše istrošene, moraju biti zamenjene.

b) Kočiona tečnost

Kočiona tečnost takođe treba biti proverena i zamenjena tokom velikog servisa. Ako kočiona tečnost postane previše stara ili kontaminirana, može smanjiti efikasnost kočenja, što predstavlja ozbiljan bezbednosni rizik.

Sistem za podmazivanje i izduvni sistem

Tokom velikog servisa proveravaju se i komponente koje utiču na ukupnu efikasnost vozila i njegovu emisiju štetnih gasova:

a) Sistem za izduvne gasove

Sistem za izduvne gasove (ili izduvni sistem) proverava se zbog mogućih curenja, korozije ili blokada. Ako je sistem oštećen, to može povećati emisiju štetnih gasova, smanjiti efikasnost goriva i izazvati probleme sa performansama vozila.

b) Filter čestica ili katalizator

Katalizatori i filteri čestica smanjuju emisiju štetnih gasova i omogućavaju motorima da zadovolje ekološke norme. Ako su ovi delovi oštećeni ili začepljeni, vozilo neće raditi efikasno, a emisije će porasti.

Veliki servis je, dakle, veoma važan korak u održavanju vašeg vozila. Zamenom ključnih komponenti i proverom svih sistema, vozilo ostaje u vrhunskom stanju, čime se produžava njegov radni vek i povećava vaša sigurnost na putu. Ne zaboravite da redovno obavljate veliki servis, jer su mnogi problemi vezani za neodržavanje vozila tokom vremena, obično skupi za popraviti.