Svako ko je bar malo zavirio u svet automobila ili bilo koje mašine koja koristi unutrašnje sagorevanje, naišao je na pojam karter. Karter je jedan od onih delova koji su od suštinskog značaja za funkcionisanje motora, ali često biva zanemaren. Zato smo odlučili da dublje istražimo ovu temu i pružimo vam sveobuhvatan uvid u svet kartera.
Šta je Karter?
Karter je osnovni deo svakog motora sa unutrašnjim sagorevanjem, bilo da je reč o automobilima, motociklima, kamionima, brodovima ili čak avionima. On se nalazi na dnu motora i služi kao rezervoar za motorno ulje. Karter se sastoji iz dva dela: gornjeg, koji je pričvršćen za blok motora, i donjeg, koji je poznat kao “karter posuda”. Uloga kartera je višestruka, a između ostalog uključuje podmazivanje, hlađenje i čišćenje motora.
Podmazivanje je proces kroz koji karter doprinosi održavanju pravilnog rada motora. Motorno ulje koje se nalazi u karteru pomaže u smanjenju trenja između pokretnih delova motora, čime se sprečava njihovo prekomerno trošenje. Osim toga, ulje iz kartera hladi motor tako što prenosi toplotu od pokretnih delova do kartera, odakle se toplota dalje raspršuje. Na kraju, ulje u karteru pomaže i u čišćenju motora, jer hvata i nosi sa sobom nečistoće i talog koji se mogu stvoriti usled sagorevanja goriva.
Vrste Kartera
Karteri se mogu klasifikovati na osnovu različitih kriterijuma. Na primer, u zavisnosti od materijala od kojeg su izrađeni, karteri mogu biti metalni ili plastični. Metalni karteri su obično izrađeni od legura aluminijuma, iako se mogu naći i čelični. Oni su izdržljivi i otporni na toplotu, ali su skloni koroziji. Plastični karteri, s druge strane, su lakši i otporniji na koroziju, ali su manje izdržljivi i skloniji oštećenju.
Karteri se takođe mogu klasifikovati na osnovu načina na koji se ulje iz njih distribuira po motoru. U sistemima sa “mokrim karterom”, ulje se crpi iz kartera, prolazi kroz filter i pumpu, a zatim se distribuira po motoru. Ovo je najčešći sistem koji se koristi u većini putničkih automobila. U sistemima sa “suvim karterom”, ulje se nakon prolaska kroz motor sakuplja u posebnoj posudi, odakle se ponovo crpi i distribuira. Ovaj sistem se obično koristi u trkačkim automobilima i nekim vrstama sportskih vozila, jer omogućava bolje podmazivanje pod ekstremnim uslovima.
Funkcija Kartera u Automobilima
Karter igra ključnu ulogu u funkcionisanju motora automobila. On je, pre svega, rezervoar za motorno ulje. Kada motor radi, ulje se iz kartera crpi i distribuira kroz motor, podmazuje sve pokretne delove, hladi motor i nosi sa sobom nečistoće. Ovo je od suštinskog značaja za očuvanje ispravnosti i dugovečnosti motora.
Pored toga, karter služi i kao zaštita za pokretne delove motora. On čini donju stranu kućišta motora i sprečava ulazak prljavštine i drugih nečistoća u motor. Takođe, karter štiti motor od oštećenja koja bi mogla nastati usled udaraca od donje strane, kao što su udarci od kamenja na putu ili prilikom prelaska preko neravnina.
U nekim sistemima, kao što su oni sa suvim karterom, karter ima i dodatne funkcije. On može da sadrži jednu ili više pumpi koje cirkulišu ulje kroz motor, kao i sistem za odvajanje ulja i vazduha, koji sprečava ulje da se pomeša sa vazduhom i time smanjuje efikasnost podmazivanja.
Održavanje i Problemi Kartera
Iako karter može delovati kao neznatni deo motora, njegovo održavanje je od suštinskog značaja za ispravan rad motora. Jedan od najčešćih problema sa karterom je curenje ulja. To se obično dešava zbog oštećenja brtvi koje sprečavaju curenje ulja između kartera i bloka motora. Ako primetite fleke ulja ispod automobila, to može biti znak curenja iz kartera.
Drugi česti problem je začepljenje odvodnog čepa kartera, koje može da se desi usled taloženja nečistoća. Ako se ovo dogodi, ulje neće moći da se ispusti iz kartera tokom promene ulja, što može dovesti do akumulacije taloga i smanjenja efikasnosti podmazivanja.
Održavanje kartera uglavnom se sastoji od redovne promene ulja i provere stanja brtvi. Kada se menja ulje, treba proveriti i odvodni čep kartera i, ako je potrebno, očistiti ga. Takođe, treba redovno proveravati da li ima curenja i po potrebi zameniti brtve.
Zaključak
Karter je nezaobilazni deo svakog motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Iako se može činiti kao jednostavan deo, njegova uloga u funkcionisanju motora je višestruka. Kroz podmazivanje, hlađenje i čišćenje motora, karter doprinosi održavanju ispravnosti i dugovečnosti motora. Održavanje kartera, iako često zanemareno, je ključno za sprečavanje brojnih problema sa motorom. Iako karter možda nije najuzbudljiviji deo automobila, bez njega nijedan motor ne bi mogao da funkcioniše kako treba.
Često postavljana pitanja o karteru
- Šta je karter? Karter je deo motora sa unutrašnjim sagorevanjem koji služi kao rezervoar za motorno ulje. Njegova uloga uključuje podmazivanje, hlađenje i čišćenje motora.
- Kako se klasifikuju karteri? Karteri se mogu klasifikovati na osnovu materijala od kojeg su izrađeni (metalni ili plastični) i načina na koji se ulje iz njih distribuira po motoru (sistemi sa “mokrim” ili “suvim” karterom).
- Koja je funkcija kartera u automobilima? Karter je rezervoar za motorno ulje, koje podmazuje, hladi i čisti motor. Takođe, karter služi kao zaštita za pokretne delove motora, sprečavajući ulazak prljavštine i nečistoća u motor.
- Koji su najčešći problemi sa karterom? Najčešći problemi sa karterom su curenje ulja i začepljenje odvodnog čepa. Curenje ulja se obično dešava zbog oštećenja brtvi, dok začepljenje odvodnog čepa može biti posledica taloženja nečistoća.
- Kako se održava karter? Održavanje kartera uključuje redovnu promenu ulja, proveru stanja brtvi i čišćenje odvodnog čepa. Ako se primeti curenje ulja, potrebno je zameniti brtve.
- Šta se dešava ako se ne održava karter? Ako se karter ne održava, mogu se javiti različiti problemi, uključujući smanjenje efikasnosti podmazivanja i hlađenja motora, kao i akumulacija nečistoća unutar motora. Ovo može dovesti do oštećenja motora i smanjenja njegove radne sposobnosti.