Poznati engleski dramaturg William Shakespeare postavio je pitanje “Šta je u imenu?” i to može biti relevantno kada govorimo o “novim” automobilskim gumama. Jer, šta znači kada kažemo da je guma ‘nova’? Da li to znači da nikada nije bila na vozilu? Da li to znači da je nedavno proizvedena? Ili možda to samo znači da ima malo ili nimalo vidljivog habanja? Početna tačka za razumijevanje šta čini gumu ‘novom’ je razumeti šta ne čini gumu starom.
Šta čini gumu ‘novom’?
Da bismo definisali šta čini gumu ‘novom’, moramo prvo razumeti šta čini gumu ‘starom’ ili ‘istrošenom’. U suštini, ‘stara’ guma je ona koja je pretrpela dovoljno fizičke erozije, odnosno trošenja, da više ne funkcioniše na optimalnom nivou. Ovo trošenje može biti rezultat mnogih stvari, uključujući ali ne ograničavajući se na: vožnju na visokim brzinama, vožnju po lošim putevima, vožnju sa previsokim ili preniskim pritiskom u gumama, ili jednostavno starenje gume.
Stoga, možemo zaključiti da je ‘nova’ guma ona koja još uvijek funkcioniše na optimalnom nivou. Ne pokazuje znakove fizičke erozije, nije izložena štetnim uslovima vožnje i nije starija od preporučenog vremena za zamjenu gume.
Dakle, kada govorimo o ‘novoj’ gumi, govorimo o gumama koje su:
- Tehnički i fizički zdrave, tj. nisu pretrpele fizičko trošenje
- Nisu bile izložene štetnim uslovima vožnje
- Nisu starije od preporučenog vremena za zamjenu
Kako otkriti da li je automobilska guma nova?
Proizvodni datumi gume
Jedan od najvažnijih faktora koji određuju ‘novost’ gume je njen datum proizvodnje. Ovo je obično prikazano kao četvorocifreni broj na bočnoj strani gume, poznat kao DOT broj. Prve dvije cifre označavaju nedelju proizvodnje, dok poslednje dvije cifre označavaju godinu proizvodnje. Na primer, broj 2319 znači da je guma proizvedena 23. nedelje 2019. godine.
Kada kupujete nove gume, uvijek treba proveriti ovaj broj kako biste se uverili da gume nisu starije od pet godina. Iako je ovo samo generalno pravilo i neke gume mogu trajati duže, vreme može uticati na integritet gume, čak i kada se ona ne koristi. Takođe, treba uzeti u obzir da gume proizvedene pre više godina možda nisu bile skladištene na odgovarajući način, što takođe može uticati na njihov kvalitet.
Profil i dubina šara na gumi
Profili na gumama, često poznati kao ‘šare’, ne samo da čine gumu atraktivnom, već imaju i veoma važnu funkciju. Profili na gumama omogućavaju odvodnjavanje vode, smanjujući rizik od akvaplaninga, a takođe omogućavaju bolje prianjanje gume za put.
Dubina profila je još jedan ključni pokazatelj ‘novosti’ gume. Prema zakonu, minimalna dozvoljena dubina profila gume je 1.6 mm preko središnjih tri četvrtine širine gazne površine gume. Gume sa dubinom profila ispod ovog minimuma se smatraju nelegalnim, a vožnja sa takvim gumama može dovesti do novčane kazne i, što je još važnije, do povećanja rizika od saobraćajne nesreće.
Postoje razni alati koji se mogu koristiti za merenje dubine profila, uključujući specijalizovane dubinomere. Međutim, jednostavan način za proveru dubine profila kod kuće je koristiti evro novčić. Kada se novčić umetne u najdublji deo profila, ako se vidljiva zlatna ivica novčića, guma je ispod preporučene dubine.
Vizualna inspekcija gume
Pored tehničkih karakteristika i oznaka, vizualna inspekcija gume može pružiti korisne informacije o njenom stanju. Prilikom vizualne inspekcije gume, trebali biste da obratite pažnju na sledeće elemente:
- Provere za pukotine ili ispucale delove
- Proveriti da li ima oštećenja, poput reza ili udubljenja
- Provera da li su profil i dubina šara ravnomerno trošeni
- Provera da li postoje strani predmeti poput kamenčića ili eksera koji su se ugnezdili u gumu
Ako pronađete bilo šta od ovoga tokom vizualne inspekcije, to bi moglo ukazivati na to da guma nije nova ili da je pretrpela neko oštećenje.
Osećaj vožnje
Konačno, još jedan ključni indikator ‘novosti’ gume je način na koji se oseća prilikom vožnje. Nove gume bi trebalo da pružaju glatku i stabilnu vožnju, sa dobrim prianjanjem na putu, bez obzira na vremenske uslove.
Ako primetite da vaš automobil skreće u stranu dok vozite, ili da je vožnja grublja nego što je obično, to bi moglo biti znak da vaše gume nisu nove. Takođe, ako primetite povećanu buku tokom vožnje, to takođe može ukazivati na problem sa gumama.
Zaključak
Nove gume su ključni element bezbednosti na putu. Znajući kako prepoznati nove gume može pomoći u održavanju optimalnih performansi vašeg vozila i u smanjenju rizika od saobraćajnih nesreća. Bilo da se radi o proveri proizvodnog datuma, dubine profila, vizualne inspekcije ili jednostavno osećaja vožnje, svaki vozač bi trebao biti opremljen znanjem i alatima potrebnim za procenu ‘novosti’ svojih guma.
Ulaganje vremena u ovu procjenu ne samo da može da produži život vašeg automobila, već može da uštedi i vaš život. Stoga, bilo da ste novi vozač ili iskusni veteran, vreme je da se upoznate sa gumama svog automobila i da razumete šta čini gumu ‘novom’.