MAF i MAP senzori

MAF i MAP senzori su ključni delovi motora vašeg automobila koji direktno utiču na njegov pravilan rad. MAF senzor prati koliko vazduha ulazi u motor, a MAP senzor meri pritisak u usisnoj grani. Oba senzora šalju te podatke kompjuteru automobila, kako bi motor dobio pravu količinu goriva za najbolje moguće sagorevanje. Ukoliko dodje do kvara, primetićete slabiju snagu motora, veću potrošnju goriva ili nemiran rad vozila. Zato vam u nastavku teksta Auto Portal otkriva kako prepoznati znakove kvara, u čemu je razlika između ova dva senzora, ali i praktične savete za njihovo redovno održavanje.

MAF senzor

MAF senzor, ili senzor protoka vazduha je jedan od najvažnijih delova sistema ubrizgavanja goriva u motoru automobila. Glavna uloga ovog senzora je da meri tačnu količinu vazduha koja ulazi u motor tokom rada.

moto automobila
MAF i MAP senzori su ključni delovi motora vašeg automobila.  

Radi po jednostavnom principu: dok vazduh prolazi kroz usisnu cev, MAF senzor zagreva malu žicu ili pločicu. Prolazak vazduha hladi tu žicu, a računar vozila na osnovu promene temperature određuje koliko vazduha motor zapravo prima. Bez ispravnog rada MAF senzora, motor ne može precizno da odredi potrebnu količinu goriva. I na kraju, to vodi do lošeg rada motora, većeg zagađenja i povećane potrošnje goriva.

MAP senzor

MAP senzor, ili drugim imenom senzor apsolutnog pritiska predstavlja deo motora koji meri pritisak vazduha unutar usisne grane. Ovaj senzor ima zadatak da računar automobila dobije jasnu informaciju o tome koliki je pritisak vazduha dok motor radi.

Na primer, kada pritisnete gas, MAP senzor beleži promene u pritisku i šalje signal računaru vozila, koji zatim odlučuje koliko goriva treba ubrizgati. To omogućava motoru da radi efikasno. Ali ujedno i štedi gorivo i održava stabilan rad. Ukoliko dodje do toga da MAP senzor ne radi dobro, motor postaje nestabilan. Snaga mu slabi, a vožnja postaje neprijatna i neudobna. Zato je ovaj mali uređaj važan za pouzdan i miran rad vašeg vozila.

Razlika između MAF i MAP senzora

MAF i MAP senzori zaduženi su za merenje vazduha potrebnog motoru. Ali oni to rade na potpuno različite načine.

MAF senzor direktno meri količinu vazduha koja ulazi u motor, koristeći mali grejač čija se temperatura menja prolaskom vazdušne struje. Dok MAP senzor meri pritisak vazduha unutar usisne grane motora, što kompjuteru vozila omogućava da proceni koliko vazduha je zaista ušlo.

Zbog ovih razlika, neki automobili koriste isključivo jedan senzor. Najčešće je to MAP kod dizel motora ili MAF kod benzinskih motora novije generacije. Međutim, postoje i vozila koja kombinuju oba senzora. I sve to radi još preciznijeg regulisanja smeše vazduha i goriva jer time  motor radi mirnije i efikasnije.

Šta trebate znati o MAF i MAP senzorima?

Simptomi kvarova

Prvi od simptoma MAF senzora je da automobil počinje da daje jasne znakove koji ukazuju da nešto nije u redu. Motor radi neravnomerno, posebno kada vozilo stoji u leru ili pri laganom pritisku na gas. Pored toga jedna od čestih posledica kvara je povećana potrošnja goriva, jer računar vozila dobija pogrešne informacije o količini vazduha koji ulazi u motor. Obično se primeti i gubitak snage prilikom ubrzanja ili sporo reagovanje automobila na gas.

čovek koji otkriva potencijalne kvarove
Neke kvarove možete uočiti sami, ali ukoliko niste sigurni, potražite profesionalnu pomoć. 

Kada je u pitanju kvar na MAP senzoru, to obično prati nestabilan rad motora praćen povremenim trzanjem ili gašenjem vozila tokom vožnje. Često se oseti i kako automobil gubi snagu i pored toga teško održava konstantnu brzinu. Pogotovo prilikom vožnje uzbrdo ili pri naglom ubrzanju. Nekada se čak pali i lampica za proveru motora. I uz to motor radi veoma bučno ili nepravilno.

Dijagnostikovanje kvara

Postoji nekoliko jednostavnih načina da proverite da li vaši senzori rade ispravno:

  1. Vizuelna provera – proverite da li senzori imaju fizička oštećenja ili su prljavi. Prljavština, ulje ili oštećenja na kablovima mogu jasno ukazati na problem.
  2. Upotreba OBD-II dijagnostike, gde se preko uređaja za dijagnostiku očitavaju greške koje je memorisao računar vašeg vozila.
  3.  Posetite auto-servis. Profesionalni serviser može lako da ustanovi da li je potrebna zamena senzora ili je dovoljan samo manji servis.

Održavanje MAF i MAP senzora

Da bi ovi senzori dugo i pouzdano radili, važno je redovno održavanje. Preporučuje se periodična provera i čišćenje MAF senzora posebnim sprejem za elektroniku, koji uklanja naslage prašine i ulja. MAP senzor takođe treba pregledati s vremena na vreme kako biste uočili eventualne znakove curenja ulja ili oštećenja creva koja dovode vazduh.

MAF I MAP SENZORI
Redovna provera vašeg automobila u ovlašćenim servisima omogućiće duži životni vek vašem automobilu. 

Važno je da izbegavate grube popravke ili čišćenje običnim sredstvima poput benzina ili jakih hemikalija. Takva sredstva mogu trajno oštetiti senzore. Izbegavajte i vožnju sa začepljenim vazdušnim filterom. U tom slučaju prljav vazduh negativno utiče na rad MAF senzora. Pažljivim korišćenjem i redovnim pregledima možete značajno produžiti životni vek ovih važnih delova automobila.

Redovno održavajte i izbegnite kvarove!

Ispravni MAF i MAP senzori omogućavaju vašem automobilu pravilan rad. Redovna provera i pravilno održavanje ompogućiće da izbegnete kvarove koji dovode do lošeg rada motora, veće potrošnje goriva ali i skupih popravki. Čim primetite prve simptome kvara, poput gubitka snage ili nestabilnog rada motora, reagujte odmah i zatražite stručnu pomoć. Na ovaj način čuvate svoj automobil u najboljem stanju, produžavate radni vek senzora i uživate u sigurnijoj vožnji.