Kako prepoznati kvar turbine – najčešći simptomi

Foto: Shutterstock

Postoji nekoliko osnovnih simptoma i ponašanja koji ukazuju kako možete prepoznati potencijalni kvar turbine motora vašeg auta.

Gubitak snage motora

Gubitak snage motora je jedan od najčešćih pokazatelja kvara turbine.

Motor gubi snagu zbog različitih uzroka. Jedan od njih je upadanje stranog tela u turbinsku stranu pri čemu to oštećuje turbinu.

Drugi uzrok je kvar interkulera zbog čega se usisni gasovi ne hlade dovoljno. Dešava se i da se zapuši izduvni sistem turbopunjača pa i ovo dovede do gubitka snage motora.

Mogu se pokvariti i ventil rasterećenja turbine, sistem za napajanje gorivom.

Kvar motornih kočnica je još jedan uzrok problema sa turbinom zbog čega motor gubi snagu i tako pokazuje da je u pitanju kvar turbine.

Lag turbine

Jedan od najlakših načina kako ćete prepoznati kvar turbine je lag. U pitanju je tzv. turbo lag koji vozači lako primete. On se manifestuje tako što osetite da vozilo ne ubrzava istog onog trenutka kada pritisnete gas već postoji određeni vremenski period (sekund ili više sekundi) dok turbina proradi i obezbedi dovoljno gasa za motor.

Dim

Dim iz auspuha je kod današnjih automobile pokazatelj da vozilo ima problem. Veća količina dima crne, plave ili bele boje znači da je u pitanju neki kvar, a vrlo često to je problem ili oštećenje turbine.

Crni dim je znak sagorevanja previse goriva i taj kvar se lako otklanja. Plavi dim obično znači da je došlo do sagorevanja motornog ulja i tada treba da se pregleda turbina, semering ventila, karike, klipovi I cilindri

Kod belog dima nešto je komplikovanije dijagonostifikovati uzrok kvara, a često je u pitanju sagorevanje motornog ulja čemu je urok kvar turbine. Začepljena odvodna linija ulja iz turbine u karter ili začeplenje ventila ozračavanja unutrašnjeg pritiska kartera takođe prouzrokuju beli dim.

kako-prepoznati-kvar-turbine
Foto: Shutterstock

Razlozi i uzroci za kvar turbine

Ulje i podmazivanje: Turbina je izuzetno osetljiva na izostanak podmazivanja. Turbini odnosno turbopunjaču je za pravilan rad potreban stalni dotok čistog ulja.

Za dobro stanje turbine potrebno je redovno menjati ulje i filtere ulja. Ovakva praksa sprečava nagomilavanje ugljenika i drugih zagađivača koji oštećuju unutrašnjost turbine i kvare je tokom vremena.

Strana tela u turbini: u turbinu na različit način mogu dospeti strana tela poput čestica, sitnog kamenja, lišća ili delića motora. Ovakve materije mogu oštetiti lopaticu turbine.

Kako bi se ovo sprečilo vazdušni filter se mora redovno servisirati uz proveravanje da li turbina ima labave spojeve ili ostatke stranih tela.

Povećan pritisak u turbini: ovaj uzrok kvara ili problema sa turbinom oseti se tako što se u vožnji izgubi gas. Turbina funkcionište tako što povećava pritisak vazduha u motora.

Ako negde nešto curi i postoje pukotine i loše spojnice kompresora i motora turbina mora raditi jače nego što je predviđeno za postizanje potrebnog pritiska. Ovo umanjuje efikasnost turbopunjača.